søndag 8. mai 2011

Kor e alle storgjeddan hæn..

Denne gyteperioden går meg delvis på nervene, selv om det selvsagt er bra at de får ført genene videre. Men enn om de kunne tenke litt på meg da; istedenfor å trykke nede i dypet?

Gårsdagens tur ga kun sniper, sniper og sniper. Så vel en fisk på 5-6000 gr., men den viftet kun irritert med halen.

Så det ble det kun èn godkjent fisk, og bare så vidt det:

3070 gr. - 73 cm. - som falt for en blå Rapala Sub-Walk

Svanen oppsummerte turen greit:


Men jeg klager ikke, siden hver eneste tur gir fine naturopplevelser uansett om man får særlig med fisk eller ei. Lyden av strandsniper og trost som synger skumring over i kveld, råbukkens brøl fra de dypere deler av skogen og padders taktfaste klynk gjør at hver eneste tur ut ikke bare gir frisk luft, men også en mental energi-boost.

I tillegg satser jeg på en real Karma-uttelling, siden jeg reddet x antall hundre rumpetroll fra den sikre død like før jeg dro hjem. Froskene legger ofte eggene for grunt, når smeltevannet fremdeles er jevnt, men så trekker vannet seg tilbake og eggene tørker inn. Jeg hadde ikke hjerte til å la naturen gå sin gang, så jeg sørget for at så mange rumpetroll som mulig kom seg i vannet. Må ha vært et syn der jeg subbet avsted med hendene skvulpende fulle av små, hjelpesløse individer. En annen liten detalj er at jeg for tredje gang totalt på dette stedet, traff på Norges største edderkoppart i går - myredderkopp. Denne var liten, men satser på at den vokser seg større mot sensommeren.Vi slo av en liten prat mens hun satt på hånden min, før hun fikk rusle videre langs de våte strå der hun hører hjemme. Fascinerende dyr, se denne linken for bilder og info (forøvrig en meget god side): http://www.edderkopper.net/Pisauridae.html

Sånn, en kveld med blanda drops oppsummert.

1 kommentar:

  1. Tommel opp for rumpetrollredning! Men - de som sier at det var en fin tur selvom de ikke fikk fisk - juger så det renner!

    SvarSlett