fredag 20. august 2010

Bilder og litt info om diverse fangster og erfaringer

Nå som artikkelen er ferdigskrevet, blir det til at jeg legger inn litt bilder og info fra diverse fangster i denne seksjonen av bloggen. Mulig jeg legger ut rene fangstrapporter i en egen blogg-seksjon; hvis fangstene er av det interessante slaget.

Flere av de første bildene her er noen år gamle, fra den tiden hvor jeg ikke hadde et bra kamera og jeg ikke tenke på poseringsbilder. Med andre ord ikke så mye å rope hurra for. Det observeres kanskje at det mangler avkrokningsmatte her og der. Sånn var det den gang; nå ville jeg aldri dratt ut uten å ha matte/veienett og annet med meg.

Bilder fra "tidligere tider":

Sjøørret på ca 860 gr. - tatt i skumringen på en Rapala Skitter Pop Croaker SP-9
 Min aller første abbor på popper - tatt på en Berkley Frenzy Pop
Elendig mobil-bilde av makrell tatt på en billig, liten popper kjøpt via eBay
Gjedde på ca 3000 gr. - tatt på en Berkley Frenzy Power Pop Frog (heftig navn)
 Samme gjedda
 En hissig smågjedde - tatt på en Storm Chug Bug
Første målrettet pers. på gjedde - 5030 gr. - tatt på en Berkley Frenzy Power Pop Frog

Nyere bilder:

Jeg prøver å få til en fisketur så ofte som mulig. Det er slettes ikke alltid at fangst er det som teller mest; det er i grunnen det å komme seg ut som gir meg ny giv. I år så gikk mye av tiden de første månedene til planlegging av flytting, deretter har selve flytting stjålet endel tid. Men jeg var ute noen dager etter at flyttelasset var innendørs, så litt fisking har det blitt midt oppi det hele. Her følger noen bilder fra tidlig juni (da fisketiden startet for min del), og frem til i dag.

 Først ble det ny pers. 10.06.10 - 5300 gr. - tatt på en Heddon Super Spook jr. i chrome-farge. Denne tok på svært grunt vann kloss ved et sivbelte i en kanal. Tynn og tydeligvis i ferd med å ville gjøre seg feit etter gyting. Arret som du ser, er et "kjærlighetsbitt" fra tidligere gyting. Dette var forøvrig debut-fisken min på det nye baitcaster-oppsettet.
Så, to dager senere, smalt det på en gjedde lenger inn i vannet;  denne gang på ca. en halv meters dyp, blant masse vannliljer. Legg merke til arret ved ryggfinnen - det er samme fisk som jeg tok to dager tidligere. Nå veide den 5320 gr., så noe hadde tydeligvis måtte bøte med livet siden forrige gang vi møttes. I og med at jeg hadde glemt å måle gjedda ved første fangst, så ga dette meg en ny mulighet. Den målte 93 cm. Gjedda falt igjen for samme Heddon Super Spook jr. Et godt eksempel på at "catch and release" fungerer - så lenge det gjøres riktig.

 28.06.10 - To dager før dette så hadde jeg hatt på, og mistet, en gjedde på 7000 gr. pluss, under testing av en Storm Thunderdog Phantom Pink. Kunstagnet var levert med for store kroker, så jeg byttet til noen mindre og tok en ny test-tur. Det resulterte i denne gjedda - 2900 gr. og 70 cm lang.



07.07.10 - Ny tur etter noen dagers opphold, alltid noe som skjer. Testet denne kvelden en Heddon Super Spook jr. i nye farger, som resulterte i denne gjedda. 4480 gr. - 84 cm.
 13.07.10 - En kveld hvor ingen fisk var interessert i rent overflatekunstagn. Helt på tampen byttet jeg til en Rapala X-Rap Sub-Walk og da ble det i det minste fisk, selv om det ikke var store saken - 2500 gr.

Så ble det en ganske lang pause (syns jeg), frem til 16.08.10. Det var den dagen hvor alt det jeg hadde jobbet for og drømt om i mitt stille indre, ble en realitet. Såpass spesielt og moro var det at jeg skal vie et blogg-innlegg her til historien fra den dagen. Jeg legger ut et teaser-bilde her, samt link til selve rapporten med alle bildene.
Drømmen om storgjedde


Et tullebilde mens vi venter på neste tur:
Se så søøøt..

23.08.10
Reiv litt i kastearmen igjen, så i dag tidlig tok jeg en snartur etter gjedda igjen. Det var ikke stort å se i starten, men det var nydelig morgenstemning; gresset hang tungt av dugg, og dyr i form av ekorn, kvinender, svartspett og canadagås sørget for innslag mens jeg stod og kastet. Solen skinte skrått ut i vannet fra land, og dette ga gode muligheter for å kikkfiske. Etter en stund var den første gjedda på plass. Jeg så den komme opp fra 3-4 meters dyp, hvor den la seg etter en oransj Rapala X-Rap Sub-Walk, og deretter var det bare å varierer hastighet og bevegelse - vips så var kunstagnet sugd inn i gjeddemunnen.

Kjente og så raskt at dette ikke var en stor gjedde, og den var veldig rolig. Tipper det tok under ett minutt før den lå i håven. Avkrokningen gikk veldig fint, og den fikk hvile seg i karpenettet ute i vannet mens jeg rigget kamera. Når jeg fikk tatt en nærmere titt på den, fikk jeg se at det jeg trodde var arr fra gyting i vår faktisk var nyere skader. Jeg veide gjedda til 3000 gr. blank. Det har med andre ord ikke vært en småfisk som har sørget for disse fæle sårene; du kan se hvor bittet har funnet sted.

Sårene var grodd på høyre side, men på venstre side kunne jeg se et hull (regner med etter en tann) og såret var ikke ordentlig grodd der. Fisken ble gjenutsatt, og svømte rolig videre.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar